Halaman

Malaysia's Blogs and Websites Ranking

Isnin, Julai 29, 2013

IKAN BAWAL TERBESAR DI DUNIA


TAHUKAH ANDA..?IKAN BAWAL TERBESAR DI DUNIA 



Diatas permintaan ramai sekali lagi Admin akan bercerita mengenai ikan. Artikel pada hari ini Admin akan bercerita sedikit mengenai ikan bawal.
Tahukah anda Ikan Bawal terbesar di dunia pernah di tangkap di Alaska (bahagian Norway) oleh seorang pesara polis dengan Seberat 270kg. Harga ikan setelah di convert duit malaysia harganya mencecah RM10000... Erk... mahalnya.. kalau dapat seekor ikan bawal seberat ini apa yang korang akan masak??Admin sendiri pun tidak pernah dapat ikan seberat ini.











Sedikit info mengenai Ikan Bawal: 

Ikan Bawal ataupun (Bramidae) terbahagi kepada dua jenis iaitubawal putih dan hitam. Ikan bawal putih dikatakan lebih tinggi permintaannya berbanding yang bawal hitam.
Ikan Bawal banyak terdapat di Lautan Hindi selain Afrika,Malaysia dan Jepun.
Ikan Bawal hidup dan berenang secara berkumpulan. Biasanya pada musim tertentu bawal cermin boleh didapati dengan banyak. Ia juga dikatakan sering didapati beriringan dengan udang di dasar laut. Pergerakan spesies bawal dalam berkawan menjadikannya sebagai tangkapan yang sesuai dengan menggunakan pukat. Bagaimanapun ia boleh ditangkap menggunakan pancing dan rawai.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...