Halaman

Malaysia's Blogs and Websites Ranking

Khamis, September 18, 2014

KISAH POKOK YAHUDI


“Wahai muslim, ini ada Yahudi sedang bersembunyi di belakangku, kemari dan bunuhlah dia!”
gharqad
Pohon Gharqad
Masih ingatkah saudara tentang artikel pohon gharqad (Al-’Ausaj) atau dikenali sebagai pohon Yahudi? Kali ini saudara akan dipapar pula tentang sedikit sebanyak akan sifat pohon Yahudi ini.  Kupasan ringkas ini turut mengajak pembaca mengetahui tentang pohon yang menjadi pilihan jutaan kaum Yahudi masa kini untuk terus menanamnya di beberapa kawasan utama.

Antara kawasan pilihan penanaman pokok Yahudi di wilayah Palestin adalah di :
1. Hutan laut tengah dan hutan semak belukar (2209 spesies).
2. Padang rumput dan hutan semak belukar (1434 spesies).
3. Semak belukar yang berumput (1062 spesies).
4. Padang pasir (1058 spesies).
5. Tumbuh-tumbuhan hijau di Gunung Hermon (991 spesies).
Gharqad, Si pohon Yahudi
Nama pohon ini yang dikenali sebagai Ausaj, Gharqad  Sahnun dan pohon Yahudi. Pokok ini dinamakan demikian (Gharqad), kerana sebagaimana yang disebutkan dalam hadis yang mulia, Rasulullah SAW bersabda tentang peperangan majdaliun (Armageddon), Yahudi akan bersembunyi di sebalik mana-mana pokok.
Kemudian pokok-pokok yang menjadi tempat perlindungan Yahudi akan membongkar tempat kaum Yahudi bersembunyi dengan mengatakan “Ada Yahudi sedang bersembunyi di belakangku, kemari dan bunuhlah dia!
Tetapi pohon Gharqad ini akan berdiam diri daripada menunjukkan kaum  Yahudi  bersembunyi di sebalik batang pokok ini.
Sifat pokok Gharqad
buah_pokok_yahudi
Buah Gharqad
1.  Pohon ini mempunyai duri-duri keras, durinya pula beracun.  Ketinggiannya boleh mencapai sehingga 1-2 meter.
2.  Akarnya mengeluarkan duri dan zaghab (bulu), khususnya pada bahagian hujung.
3.  Daunnya berbentuk seperti sudu kecil, berwarna hijau segar, biasanya sekumpulan 3 daun dilengkapi dengan duri-duri di sampingnya.
4.  Bunganya berwarna putih kebiru-biruan manakala buahnya berwarna merah bersaiz dengan biji buah Himsh, lebih kurang seperti itu.
 5.  Musim berbuah adalah pada musim bunga dan musim panas.
Nilai Perubatan Pohon Gharqad
Manfaat perubatan pokok ini digunakan untuk merawat penyakit tidak boleh buang air dan buahnya bermanfaat untuk merawat penyakit usus besar dan untuk merawat penyakit kuning.
Pokok ini selalu berdaun di sepanjang musim, sedangkan pertumbuhannya mengalami pembaharuan pada selang antara bulan Mac-April, bunganya berbentuk buqiyyah (seperti terompet), dengan warna merah lembayung (violet) cerah, atau putih dengan lima daun, buahnya bulat dengan warna oren atau merah , lebih kecil daripada biji Himsh (dalam bahas Inggeris: chick-pea), buahnya boleh dimakan, tetapi rasanya masam seperti tomato.
Seekor unta jika sakit akan mencari dan datang pada pokok ini untuk dimakan.  Manakala pada  musim bunga, pokok ini dipenuhi oleh burung dan burung pemangsa kecil seperti shurad menggunakannya untuk menyimpan mangsa di duri-durinya.
yahudi_tanam
MINOLTA DIGITAL CAMERA
Bukti…kaum Yahudi bertungkus lumus menanam pokok gharqad ini
Itulah namanya pokok Yahudi.  Ketahuilah  bahawa kini seluruh bangsa Yahudi beramai-ramai menanamnya. Oleh kerana telah  disebutkan kelak di akhir zaman, batu dan pokok-pokok boleh bercakap, mereka berkata, “Wahai muslim, ini ada Yahudi sedang bersembunyi di belakangku, kemari dan bunuhlah dia!” Kecuali pokok Gharqad.
Kaedah pertahanan dengan menanam pohon sebenarnya mempunyai sejarah panjang di Israel.  Pada penjajahan awal ke atas Palestin, Zionis Israel menanam banyak pokok di wilayahnya untuk menghalang tentera pasukan Arab yang berperang dengannya.
Dalam sebuah hadis sahih, apa yang dilakukan pihak Zionis Yahudi ini sebenarnya adalah menanam pokok gharqad. Ternyata Yahudi percaya akan hadis ini, sehingga mereka menanam pohon gharqad sebagaimana disebut dalam hadis.
Jadi, mereka (kaum Yahudi) sangat yakin akan dapat mengalahkan seluruh umat manusia, khususnya umat Islam dan menjadi pemimpin dunia, namun di sisi lain mereka juga berlumba-lumba menanam pohon ini si Tanah Palestin yang mereka duduki secara tidak sah dengan pohon gharqad (nama saintifik: Nitraria retusa).
Berikut adalah Hadis sahih tentang hari akhir mengenai pokok ini adalah:
 
“Tidak akan terjadi kiamat sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi, lalu membunuh mereka, sehingga seorang Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon, lalu batu dan pohon berkata: ‘Wahai Muslim! Hai hamba Allah! Ini Yahudi di belakangku, kemarilah, bunuhlah dia! Kecuali pohon ghorqod, maka, itu adalah dari pohon-pohonnya orang Yahudi, “(HR Muslim VII/188, Bukhari IV/51, Lu’lu ‘wa al-Marjan III/30).
 
Dari hadis tersebutlah Zionis Yahudi berlumba-lumba menanam Tanah Palestin dengan pohon gharqad,  maka kenyataan ini menjelaskan kepada kita bahawa mereka itu sesungguhnya memahami hakikat hari akhir zaman, di mana mereka akan dikejar oleh umat Islam dan hanya pohon gharqad lah satu-satunya tempat yang bersedia untuk dijadikan tempat berlindung!.
yahudi_pokok
Kempen untuk mempergiatkan penanaman pohon Gharqad
Oleh itu, tidak hairanlah, projek menanam pokok ini dilakukan secara besar-besaran sejak 1984 hingga sekarang. Yahudi percaya dengan hadis di atas, bahawa pohon gharqad akan melindungi mereka dari dikejar dan serangan umat Islam.
Bagaimana pandangan saudara dalam isu ini…fikir-fikirkan.
Sumber  :  Detik Islam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...