Halaman

Malaysia's Blogs and Websites Ranking

Isnin, Julai 29, 2013

JOM KENALI WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN


Kenali Wilayah Persekutuan Labuan


Topik pada kali ini ialah mengenai asal usul Pulau Labuan .Dahulunya Pulau Labuan merupakan sebahagian dari Kesultanan Brunei. Pulau ini pernah diserahkan kepada British pada tahun 1846 sebagai tapak operasi menentang lanun. Pada ketika itu pulau ini masih belum berpenghuni. Pada tahun 1890 ia digabungkan dengan Borneo Utara dan seterusnya pada 1963 ia bersama-sama Sabah bergabung ke dalam Malaysia.

Pulau Labuan diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1984, kawasan penempatan majoriti orang Melayu (dari suku kaum Kedayan dan Brunei) serta minoriti kaum cina ini mula menjadi antara destinasi utama kepada pelabur asing untuk berurusniaga terutama sekali setelah Labuan diiktiraf sebagai Pusat Kewangan Pesisir Antarabangsa atau IOFC pada Oktober 1990.

Peace Park merupakan kubur tentera asing yang terkorban semasa perang menjadi salah satu tempat tarikan pelancong untuk datang ke sini. Masih banyak lagi tempat menarik yang boleh di dapati di sini. Melanconglah di Negara sendiri dan anda boleh melihat keindahan yang terdapat di Malaysia.

Selain peninggalan sejarah zaman silam, W.P Labuan juga terkenal dengan aktiviti sukan laut peringkat antarabangsa seperti pertandingan memancing laut dalam, jet ski dan kayak mengelilingi pulau Labuan.

Labuan yang dahulunya hanya didiami oleh kaum nelayan, mula menjadi tumpuan para pelajar dari dalam dan luar labuan berikutan pembukaan Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan ( UMSKAL ).

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...